bg

Monday, February 23, 2015

places to visit part 1

Assalamualaikum..

amboih tajuk entry macam karangan zaman sekolah naa. well memang dari dulu lagi impian aku nak travel, nak terokai bumi indah ciptaan Ilahi. lagi banyak kita explore tempat,in Sha Allah lagi besar keagungan ciptaan Allah yang dapat kita lihat. Contohnya hang duk kat mesia rasa panas hujan jaa sepanjang tahun, tup tup bangun tido hang dah ada kat Turki main salji pastu travel pegi India fefeling musim bunga then sedar- sedar dah ada kat swiss tengok musim luruh.Subhanallah,semua tinggai kat bumi sama tapi musim berbeza.


first of course impian setiap muslim nak jejak kaki kat tanah suci Makkah.Tempat yang menjadi arah kiblat umat Islam.Kat sana juta-juta manusia yang berbeza warna kulit,negara bersatu menghadap Ilahi.Doa-doa naa aku dapat pi sana.In Sha Allah. aku pun in Sha Allah doa untuk hang pa jugak.






next,amboih banyak pulak tempat nak pegi.Macam kaya gila duit tak tau nak buat apa dak? haha.Ak teringin nak pegi Turki since aku memang suka tempat-tempat sejarah,countryside,kampung-kampung kan.Aku teringin nak tengok hagia sophia.Aku jadi eksaited pun pasai aku tengok cerghita Istanbul Aku datang pastu ada la baca novel plus buku Sultan Muhammad Al-Fateh.Antara tempat yang disebut dalam buku tu ialah (skema gila ayat aku) Bhosporus River,Hagia Sophia yang dulunya gereja pastu jadi masjid selepas kemenangan Sultan Al-Fateh tawan kota konstantinople,perkampungan turki uthmaniyyah..err tu je la aku tau pasai baca buku sekerat jaa.haa satu lagi plus tengok cerita manisnya cinta di copacopadia..padiaaa



ni perkampungan turki uthmaniyyah




Pastu aku nak pegi Cordoba.ni pun pengaruh tb. Dulu aku suka buang masa aku layan cerita suria di cordoba.walaupun tak pernah jejak tapi aku tau tempat tu cantikk.Dulu masa zaman sejarah Islam Cordoba ni salah satu tempat kesenian Islam.Tapi aku tak tau nak tulis pasai apa lagi.Nanti kalau aku rasa nak buang masa aku google la pasal cordoba then aku buat satu entry pulak hokeyy.haha





Then greece,ni sebab pengaruh insta.tehehe



pastu pastu pegi switzerland.haha..tak dak ka orang nak sponsar tiket kat aku ni?ni pengaruh mana pun aku tak tau.Yang aku ingat aku tengok program yasmen Mogahed tu la.Tempat tu Subhanallah tenang sangat.dah la sejuk.start situ aku dah verangan dah.In sha Allah one fine dayy.

tak ke tenang bangun pagi-pagi pastu trus dapat tengok view macam ni




lauterbrunnen

okeyyy..dah dah la berangan.tapi In Sha Allah suatu hari nanti.banyak lagi tempat impian aku ..err sapa ada pintu doremon?bak sini.haha..actually sume gambar ni aku google tapi masa google tu aku dah bayangkan dah aku kat sana tengah tengok keindahan kehijauan bumi ciptaan Ilahi ni.Aku tak kisah pun pegi mana asalkan dapat pegi dengan famili ,orang tersayang.


p/s:aku memang sukaa tempat kampung yang hijau tenang lagi damai.so rasa-rasa mana lagi tempat yang menarik? BD

No comments:

Post a Comment